Nadciśnienie: problem nie tylko starszych osób

Nadciśnienie: problem nie tylko starszych osób

Nadciśnienie to problem, który dotyka coraz więcej młodych osób. Coraz częściej na serce chorują młode kobiety. Lekarze alarmują, że nadciśnienie mają dzisiaj już trzydziestolatki. W dużej mierze przyczyną problemów jest siedzący tryb życia, nieumiejętność radzenia sobie ze stresem, niezdrowa dieta i palenie papierosów.

Jakie jest prawidłowe, a jakie zbyt wysokie ciśnienie?

Optymalne ciśnienie  to 120/80 mm HG. Gdy jest kilka kolejnych pomiarów wykaże, że jest wyższe, konieczna jest wizyta u lekarza. Jeśli wzrost ciśnienia jest niewielki, z reguły udaje się je obniżyć odpowiednią dietą i aktywnością fizyczną. Gdy wartość ciśnienia przekracza 140/90 mm HG, mówimy już o nadciśnieniu. Nie uda się go obniżyć bez leków. Regularnie, raz w tygodniu powinny mierzyć ciśnienie osoby, gdy ktoś w rodzinie cierpiał nad nadciśnienie. Powinny robić to także osoby, które przeszły zawał przed 50. rokiem życia.

Dieta na obniżenie ciśnienia

Na podwyższenie ciśnienia wpływa sól, której wszyscy jemy dzisiaj zbyt dużo. Idealne dzienna dawka to 1 płaska łyżeczka. Zamiast soli możemy stosować podnoszące smak potraw zioła. Na pewno też przy nadciśnieniu (także profilaktycznie) trzeba odchudzić jadłospis. Ryzyko nadciśnienia rośnie wraz z tym, jak przybywa kilogramów. Zamiast tłustego mięsa wybierajmy tłuste ryby morskie, które są źródłem korzystnie wpływających na serce kwasów omega-3. Przy nadciśnieniu podstawą jadłospisu powinny być kolorowe warzywa. Im bardziej kolorowo na talerzu, tym lepiej. Warzywa zawierają cenny dla serca potas. Ciśnienie obniża wapń, dlatego w diecie powinien znaleźć się niskotłuszczowy nabiał. Dla prawidłowej pracy serca niezbędny jest także kwas foliowy. Jego niedobór jest stwierdzany u młodych osób z nadciśnieniem. Znaleźć go można w fasoli, grochu, zielonych warzywach, pomarańczach i orzechach.

Utrzymanie ciśnienia na dobrym poziomie ułatwia każdy rodzaj aktywności. W obniżeniu ciśnienia skurczowego o 10-15 mm HG , a rozkurczowego o 6-8 mm HG pomagają jazda na rowerze, energiczny marsz, nordic walking.

Powiązane artykuły:

Dodaj komentarz