Osteoporoza i aktywność fizyczna

Osteoporoza i aktywność fizyczna

Osteoporoza jest chorobą podstępną, rozwija się podstępnie bardzo długo nie dając żadnych objawów. Profilaktyka osteoporozy nie jest trudna, jest nawet przyjemna.

Brak ruchu jedną z przyczyn osteoporozy

Każdego dnia nasze kości poddawane są dwóm procesom, które się równoważą: erozji i odbudowie. Wraz z wiekiem równowaga ta ulega zaburzeniu: kości zużywają się szybciej, niż regenerują. Proces demineralizacji kości przebiega szybciej, jeśli w diecie jest mało białka i wapnia, jeśli mamy niedobory witaminy D, palimy i pijemy alkohol. Rozwój choroby przyspiesza także brak ruchu. Brak ruchu jest groźny dla wszystkich, ale szczególnie o tym, aby się ruszać powinny kobiety w okresie menopauzy. U kobiet w okresie menopauzy problem z gęstością kości to wynik także spadku poziomu estrogenów.

Ruch na mocne kości

Podstawą profilaktyki osteoporozy jest ruch, szczególnie ten na świeżym powietrzu; podczas ruchu na świeżym powietrzu w skórze wytwarzana jest witamina D. Minimum ruchu to 45 minut trzy razy w tygodniu. Oczywiście, im ruchu więcej, tym lepiej. Przynajmniej 3 razy w tygodniu wybierzmy się na przejażdżkę rowerową, możemy także maszerować z kijkami. Nordic walking to rodzaj aktywności, który jest bezpieczny dla osób w każdym wieku, także dla seniorów. Jest to też rodzaj aktywności, na który mogą zdecydować się kobiety w ciąży. Ruch na świeżym powietrzu to okazja, aby organizm wytworzył witaminę D. Jest do tego niezbędne promieniowanie słoneczne. Organizm wyprodukuje niezbędną ilość witaminy D, jeśli będziemy przebywać na słońcu z odsłoniętymi nogami i przedramionami przez przynajmniej 15 minut w godzinach od 10.00 do 15.00. Osoby, które ukończyły 70 lat, na słońcu powinny przebywać dwa razy dłużej. Niestety z uwagi na położenie geograficzne odpowiednie nasłonecznienie w naszym kraju jest tylko od kwietnia do połowy września. W pozostałych miesiącach lekarze zalecają suplementowanie witaminy D. Jej źródłem są także ryby oraz nabiał; to jednak zbyt mało, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie.

Opublikowano
Umieszczono w kategoriach: Sport

Dodaj komentarz