Te warzywa warto jeść zimą

Te warzywa warto jeść zimą

Zima nie jest okresem, w którym mamy do wyboru mnóstwo świeżych warzyw. Są jednak takie, które właśnie w zimie są nie tylko najsmaczniejsze, ale także najzdrowsze.

Warzywa, które zbiera się późną jesienią, można w chłodzie przechować do wiosny. Tak jest na przykład z brukselką, rzepą, skorzonerą. Warzywa te kryją mnóstwo cennych składników, warto wprowadzić je do zimowego jadłospisu.

Rzepa

Należy do rodziny kapust. Jej jadalna część to płaski, wydłużony lub kulisty korzeń oraz młode liście. Korzeń rzepy może mieć barwę białą lub żółtą. Rzepa jest odporna na mróz. Jest dobrym źródłem witaminy C i PP, wapnia, magnezu, fosforu i żelaza. Można ją wykorzystać na surówkę, przyrządzić jarzynkę, dodawać do zupy.

Jarmuż

Podobnie, jak rzepa należy do rodziny kapust. Ma długie, grube, rozetowo ułożone i pomarszczone liście w kolorze od ciemno zielonego do fioletowego. Jego zbiór najlepiej jest zacząć po przymrozkach, zbiory mogą trwać aż do wiosny. Jarmuż został zaliczony do superfoods. Jest bardzo bogaty w łatwo przyswajalny wapń. Ma też dużo magnezu, potasu, fosforu, żelaza, witaminy C i flawonoidów. Można go przyrządzać jak szpinak, dodawać do zup i farszów, jeść na surowo. Jarmuż jest częstym składnikiem zdrowych zielonych koktajli.

Brukselka

Kapusta brukselska ma postać małych główek, które po kilkadziesiąt sztuk rosną wokół grubej łodygi. Główki zbiera się późną jesienią, często dopiero po przymrozkach (brukselka wytrzymuje temperaturę do minus 7 stopni C). Główki są bogate w witaminy C, E i z grupy B, beta-karoten. Zawierają także wapń, potas, magnez i fosfor. Charakterystyczny smak zawdzięczają obecności siarki. Można ją zapiekać pod sosem beszamelowym, dodawać do zapiekanek i zup. Można ją też ugotować i podać jako jarzynkę polaną masełkiem ze zrumienioną bułką tartą.

Zimą nasze menu jest mało urozmaicone. Brakuje w nim świeżych warzyw. Wykorzystajmy warzywa, które zbiera się dopiero późną jesienią. Są nie tylko smaczne, ale także bardzo wartościowe. Zawierają mnóstwo witamin i soli mineralnych.

Opublikowano
Umieszczono w kategoriach: Zdrowie

Dodaj komentarz