Co zrobić, aby obniżyć cholesterol?

Co zrobić, aby obniżyć cholesterol?

Cholesterol jest nam potrzebny między innymi do produkcji witaminy D, niektórych hormonów i kwasów żółciowych. Gdy jest go za dużo, zapycha naczynia krwionośne, a to zwiększa ryzyko miażdżycy. Gdy poziom cholesterolu jest nieznacznie podwyższony, można go obniżyć bez leków!

Ogranicz tłuszcze

Na stan naczyń krwionośnych przekłada się to, co jemy. Jeśli jadamy tłusto, to więcej cholesterolu LDL trafia do tętnic. Aby to zmienić wybieramy chude mięso i wędliny – najlepiej drobiowe. Ograniczamy w diecie smalec i masło. Potrawy zamiast smażyć gotujemy, pieczemy i dusimy. Wybieramy odtłuszczony nabiał, jogurt zamiast śmietany, mleko do 2-procent, twaróg zamiast topionego sera.

Jedz warzywa i owoce

Najlepiej około kilograma dziennie. Zawierają one antyoksydanty (witaminy) i sole mineralne. Pomagają w walce z miażdżycą. Dzienną rację dzielimy na 5 porcji, dodajemy porcje do każdego posiłku. Jedną porcję możemy zastąpić sokiem warzywnym lub owocowym.

Pamiętaj o rybach

Koniecznie należy uwzględnić w diecie produkty, które zawierają kwasy tłuszczowe omega-3. Zapobiegają one osadzaniu się cholesterolu w ścianach tętnic, obniżają poziom trójglicerydów we krwi. Co najmniej 2-3 razy w tygodniu zjadamy porcję tłustych ryb morskich – porcja to 100 g. Ryby pieczemy lub gotujemy. Do potraw (np. surówek warzywnych) codziennie dodajmy łyżkę oliwy lub oleju rzepakowego.

Pij roślinne napary

W obniżeniu poziomu cholesterolu pomoże napar z kozieradki, babki płesznik lub kwiatów dzikiej róży. Czarną herbatę zastępujemy zieloną i czerwoną. Czerwoną pijemy, gdy mamy nie tylko podwyższony cholesterol, ale także nadwagę. Napar z dzikiej róży przygotujemy zalewając łyżkę kwiatów szklanką wrzątku. Po 15 minutach napar przecedzamy i pijemy 3 razy dziennie.

Kardiolodzy zalecają, aby w trosce o serce gimnastykować się każdego dnia 15-20 minut. Systematyczne treningi – jazda na rowerze, pływanie, nordic walking, biegi, marszobiegi  – pomagają zrzucić zbędne kilogramy i podnoszą poziom dobrego (HDL) cholesterolu.

Powiązane artykuły:

Dodaj komentarz